רבים אומרים שהבנקים לא רציונאלים, מקבלים החלטות לא עסקיות.
אחרים לא מבינים מה אכפת לבנק לתת עוד אשראי. הרי הם מרוויחים מאיתנו יפה.
המערכת הבנקאית עברה בשנים האחרונות תהפוכות רבות. בזל 1 ובזל 2, בתוספת המשבר הכלכלי שפקד את העולם בשנת 2008, והרגולציה המקומית, משכו את המערכת הבנקאית אל עבר שאיפה לסטנדרטיזציה בהתייחסות ללקוחות שונים, תוך קביעת פרמטרים ברורים לאמדן סיכון הלקוח.
הרגולציה המקומית מושכת את המערך הבנקאי לעבר הקטנת סיכוני האשראי, מה שמוביל לקושי הולך ומתגבר בגיוס אשראי, בעיקר אשראי המוגדר כאשראי פתוח.
אם בעבר לתחושת הבטן של מנהל הסניף ולקשר האישי שנרקם עם הלקוח היה משקל רב בהתייחסות אל הלקוח ובהיקף האשראי הפתוח שניתן לו, הרי שכיום לאמדנים הסובייקטיביים יש מקום נמוך בהרבה בקביעת מסגרות האשראי שיוקצו ללקוח.
מעבר לכך, הטרמינולוגיה הבנקאית, השונה לפרקים מהטרמינולוגיה העסקית המוכרת, בצירוף הפרמטרים הכלכליים- בנקאיים המקובלים כיום במערכת הבנקאית, יוצרים מעין "שפה בנקאית" חדשה שלא תמיד נהירה לצד שמנגד.
הבנקאות איבדה את הפן "הרומנטי" בהתנהלותה, ומבוססת כיום, באופן כמעט מוחלט, על הערכה אובייקטיבית של סיכוני החברה והענף לו היא משוייכת.
עם זאת, קיימים לא מעט בנקים במערכת הבנקאית. אמנם הבסיס הכלכלי- פיננסי זהה, אבל לכל בנק קיימת המדיניות המוגדרת שלו.
אנשי מקצוע, העוסקים בניהול כספים, שמתנהלים מול הבנקים באופן שוטף, יודעים להעריך, פעמים רבות, איזה בנק מתאים לאיזה סוג לקוח.
גם לבנקאי המלווה את החשבון השוטף שלך יש השפעה מכרעת על אופן ההתנהלות, כך גם למנהל הסניף ולמנהלים שלו במרכזי העסקים, המרחבים או המוקדים.
בניהול הקשר השוטף מול הבנקאי חשוב לזכור שהוא לא "מהרעים". במרבית המקרים הבנקאי הוא פשוט חייל של המערכת שמחוייב לעבוד בהתאם לנהלים שהוגדרו לו, והוא נמדד באופן שוטף בהתאם לביצועים שהוא מציג. מאידך, הוא לא סתם פקיד. לבנקאי (ולממונים עליו) קיימת היכולת לעזור לך, להלחם בשבילך, ולנסות לשכנע את הגורמים המתאימים להשתמש בסמכויות שלהם לטובתך, והכל בהתאם לדרגות החופש ולסמכויות שהוקצו לו במערכת הבנקאית בה הוא נמצא.
התפקיד שלנו, ברעם ניהול כספים, לתרגם את "השפה הבנקאית" ולהבין את העומד מאחוריה, לצייד את הבנקאים המטפלים בחשבונות החברה בכלים המתאימים שיצליחו להעביר את המסר הנכון לגורמים הקובעים, וליצור אצל הבנקאי רצון לסייע לחברה.
בהתמחותי, ניהול כספים, כבר שנים שאני מנהל קשרים שוטפים עם בנקאים – בכירים יותר ובכירים פחות, מכל קשת המערכת הבנקאית, ולשמחתי מעטים הם אלו שאני יכול להגיד שחטאו בקבלת החלטות לא רציונאליות, או לא עסקיות. לא כולם מבינים עסקים באותה מידה. לא כולם רוצים להבין את העסק. לא תמיד הסכמתי עם החלטה שהתקבלה, אבל כמעט תמיד הבנתי את הרציונאל הבנקאי שעמד מאחוריה.
הבנקאות איבדה חלק מהגמישות שלה, אבל הכרת חוקי המשחק וניהול נכון של הקשר השוטף עם הבנקים עשויים להעניק לחברה שקט גם בתחום ניהול האשראי.
ניהול כספים במיקור חוץ, כאשר הוא נעשה בצורה יסודית ומקצועית, יכול לאפשר לך, בעל העסק, שקט נפשי גם בעבודה השוטפת מול הבנקים.
ברעם ניהול כספים וליווי פיננסי -ניהול כספים במיקור חוץ